مزیت های شرکت در یک رویداد معتبر همچون المپیاد هیپو چیست؟؟

تاریخ : 1401/10/25

شرکت در رویداد علمی هیپو اتفاق مهمی است که می تواند آغازگر سرفصل جدیدی در زندگی علمی و اجتماعی کودک یا نوجوان باشد. وقتی قرار باشد از مزیت های هیپو بگوییم باید اول به کلیات این موضوع بپردازیم که اصولا حضور فرزندان ما در یک رقابت علمی چه مزیت هایی با خود به همراه دارد؟!

در این تردیدی نیست که کودکان و نوجوانان عموما تمایل به رشد، پیشرفت و اقناع حس بهترین بودن دارند. هر انسانی تمایل دارد بهترینِ خود باشد یا به بهترینِ خود تبدیل شود. از سوی دیگر کتاب‌های درسی نمی توانند اقناع کننده تمایلات علمی افراد باهوش و برتری طلب ‌باشند. به همین سبب سوق یافتن استعداد و تمرکز فرد به سمت پیشرفت ویژه در یک حوزه آموزشی می تواند نقش موثری در جلوگیری از اتلاف وقت ایفا کند و جلوی سوق یافتن خلاقیت و استعداد فرد به سمت جایگزین­های نامناسب را سد کند. استفاده از فرصت المپیادهای علمی یک گزینه بسیار مناسب در این راستاست.

فراگیری یک رشته از دروس دوران تحصیل دانش آموز به صورت عمیق، به موفقیت در تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی فرد نیز کمک شایانی خواهد نمود.

آشنا شدن با دبیران المپیادی که عموماً افراد موفق و فعال حوزه تخصصی خود هستند مزیت دیگری است که می توان برای المپیادی شدن کودکان و نوجوانان برشمرد. این افراد می توانند الگوهای مناسبی جهت تحصیل و زندگی هدفمندتر دانش آموزان به شمار بروند. ارتقاء توان و کیفیت یادگیری، بالاتر رفتن تمرکز و سختکوشی از دیگر فواید آموزش های المپیادی است که الگوهای مناسب یادگیری را در اختیار فرد می گذارد. اینها البته مزایای مستقیم المپیاد است اما به حق باید المپیاد را فرصتی برای پرورش تفکر، افزایش اطلاعات و بالا بردن سطح علمی فرد به شمار آورد که به عنوان تکه ای از پازل تلاش و موفقیت به شمار می رود نه میانبری برای بهترین بودن یا بهترین شدن! موفقیت در المپیاد یک موفقیت است اما قبول نشدن در آن نیز می تواند تجربه ای مفید برای رسیدن به موفقیت هایی به مراتب بزرگتر باشد. دانش­‌آموزانی که المپیاد را به صورت اصولی پیگیری می کنند عموما پیشتر توسط خانواده، مدرسه یا مشاوران خود با این هشدار آگاهی بخش مواجه شده اند که المپیاد تنها راه موفقیت نیست بلکه بخشی از پروسه رسیدن به موفقیت علمی است. به همین سبب حضور فعال در یک المپیاد علمی می تواند به تنهایی در سال‌های بعد و دانشگاه به طور جدی کمک حال آنها باشد. به عنوان نمونه دانش‌­آموزانی که المپیاد زبان انگلیسی را به صورت جدی پیگیری می‌کنند، کتاب های آموزشی فرا مدرسه ای و حتی فراتر از کورس آموزشی خودشان را مطالعه می­‌کنند و همین موضوع به آن‌ها در سال‌های دبیرستان و دانشگاه کمک زیادی خواهد کرد.

خودباوري کودکان و نوجوانان، کشف و پرورش استعدادهاي درخشان، توجه بيشتر به سرمایه‌های علمي کشور، هماهنگ‌سازی برنامه‌های آموزشی با استانداردهای ديگر کشورها، همکاري استادان و دبيران و مدرسان باتجربه، معرفي الگوهاي مطلوب به نوجوانان و… تنها بخشی از مزایای شرکت در یک المپیاد علمی با کیفیت و استاندارد است.

رویداد بین المللی هیپو علاوه بر ظرفیت های فوق می تواند نکات مثبت مضاعفی نیز در خود داشته باشد. اینکه رشته المپیادی دانش آموز رشته ای است که در زندگی روزمره و عادی فرد کاربرد فراوان دارد، به او توانایی و فرصت انتخاب های گسترده تری می دهد، پیش نیاز موفقیت در تمامی تخصص هاست زیرا با ارتقای سطح زبان انگلیسی فرد فرصت پژوهش در فضای گسترده بین المللی را در اختیار او قرار می دهد، امکان آشنایی با هم رشته ای های فرد در سطح دیگر کشور ها را فراهم می آورد، موفقیت در آن می تواند یک اعتبار بین‌المللی جذاب براي میهن عزیمان به شمار برود و… همه و همه از مزایای المپیاد جهانی هیپو است که شاید بتوان آن را فراتر از حضور دانش آموز در المپیادهای ملی به شمار آورد. مخصوصا وقتی به این نکته توجه داشته باشیم که این المپیاد فرصت رقابت و توسعه فردی را برای کودکان از سن شش سالگی فراهم آورده است!

فراموش نکنیم که اطلاع رسانی صحیح و هدایت کودکان و نوجوانان به سمت فعالیت های علمی همچون المپیاد علمی هیپو بخشی از مسئولیت های اجتماعی ما در قبال فرزندان پرتلاش و مستعد ایران عزیز است.

 

TOP