تدریس زبان انگلیسی در خارج از کشور

تاریخ : 1401/07/30

طبیعی است که در مقوله ی کلی تدریس، موضوعاتی که در مدارس کشورهای دیگر تدریس می شود نیز مانند ایران بسیار متفاوت و گسترده است. پس آنچه شما قرار است در این کشورها آموزش دهید به شغل و تخصص شما بستگی دارد. موضوعات برای تدریس در کشورهای مختلف متفاوت است، اما یک چیز تقریباً جهانی است؛ تدریس انگلیسی همیشه تقاضای زیادی دارد.

انگلیسی زبان جهانی” خوانده می شود و یکی از قوی ترین و تأثیرگذارترین زبان های جهان است. تدریس انگلیسی به کسانی که زبان مادری شان انگلیسی نیست رایج ترین شغل برای معلمان مهاجر در خارج از کشور است. بسیاری از کشورهای اروپایی لهجه ی انگلیسی بریتیش را ترجیح می دهند. بنابراین شما برای کسب مشاغل تدریس با معلمانی از انگلستان رقابت خواهید داشت. اما به خاطر داشته باشید که همیشه اینطور نیست. به طور کلی باید بگوییم اگر شما در زبان انگلیسی کاملا ماهر باشید، برای تدریس اکثر کلاس های زبان در کشورهای دیگر واجد شرایط هستید. این به شرطی خواهد بود که مدارک مورد نیاز را نیز داشته باشید و یا کسب کنید.

آیا قبل از تدریس زبان در خارج از کشور به تجربه تدریس نیاز دارید؟

می توان گفت داشتن تجربه ی تدریس برای کاریابی بسیار مفید است و در واقع همان چیزی است که مدارس و موسسات زبان به دنبال آن هستند. فارغ از اینکه هر مدرسه ی زبان چه میزان سابقه ی کار تدریس از شما می خواهند، به طور کلی داشتن گواهینامه های تدریس بین المللی شانستان را برای گرفتن شغل تدریس زبان بالا می برد.

به عنوان مثال علاوه بر مهارت کامل در زبان انگلیسی، داشتن گواهینامه TEFL باعث می شود رزومه ی شما برای کارفرمایان جذاب تر شود و به استخدام شما نسبت به سایر متقاضیان جدی تر فکر کنند. مثلا کشورهایی مانند ترکیه ، مکزیک و قزاقستان معلمانی با TEFL را واجد شرایط تدریس زبان می دانند و داشتن این گواهینامه گاها از تجربه ی تدریس برایشان مهم تر است.

کشورهایی که پردرآمدترین موقعیت های تدریس زبان خارجی مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی را دارند حتما نیاز به تجربه ی قوی تدریس دارند.a

آیا برای تدریس زبان انگلیسی در خارج از کشور، زبان مادری معلم باید انگلیسی باشد؟

این که آیا شما برای تدریس زبان در خارج از کشور باید یک بومی زبان انگلیسی باشید، بستگی به مقصد مهاجرت شما دارد. کشورهای آمریکای لاتین معمولاً اهمیتی نمی دهند که شما یک انگلیسی زبان بومی باشید یا نه، اما کشورهای حوزه خلیج فارس و بسیاری از کشورهای مهم آسیایی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی و ویتنام ترجیح می دهند که انگلیسی زبانان بومی استخدام کنند. برای برخی از برنامه ها، مانند برنامه سفیر فرهنگی در اسپانیا، تابعیت یک کشور بومی انگلیسی زبان یک الزام است.

اگر می خواهید انگلیسی را در خارج از کشور تدریس کنید اما انگلیسی زبان مادری شما نیست، باید موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

سطح دانش و تسلط شما به زبان انگلیسی


لهجه و درک شما در زبان انگلیسی


آموزش هایی که دیده اید و تجربه ی تدریس شما. در صورت داشتن گواهینامه های تدریس مثل TEFL و تجربه ی قوی تدریس، پیدا کردن شغل تدریس زبان انگلیسی آسان تر خواهد بود.


گذرنامه ی شما. به دلیل شرایط مختلف صدور ویزا ممکن است شهروندان برخی از کشورها برای یافتن موقعیت تدریس شرایط سخت تری داشته باشند، اما اگر شما در حال حاضر مقیم دائمی کشوری باشید که می خواهید در آن تدریس کنید، کار ساده تر خواهد بود.

هزینه های مورد نیاز

شما قطعاً برای تدریس هزینه ای نباید پرداخت کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که پول کافی برای تأمین هزینه ی پرواز خود و ماه اول هزینه های زندگی را دارید. اگرچه برخی موقعیت های شغلی تدریس نیز وجود دارند که هزینه های پرواز و شروع کار را هم پوشش می دهند. در هرصورت توصیه می کنیم در تمام کشورها خصوصا کشورهای حوزه های خلیج فارس، هزینه های اولیه ی زندگی خود را همراه داشته باشید. مقدار پولی که شما به آن نیاز دارید بستگی به هزینه زندگی در کشوری که تدریس می کنید دارد.

مدارک موردنیاز برای تدریس زبان انگلیسی در خارج از کشور

برای تدریس زبان انگلیسی شما حداقل به یک مدرک لیسانس در هر رشته ای یک مدرک تدریس مثل TEFL نیاز دارید.

ESL  چیست؟

وقتی شخص خارجی که زبان مادری اش انگلیسی نیست در یک کشور انگلیسی زبان زندگی می کند، در صورتی که در این کشور به آموزش زبان انگلیسی مشغول شود، عنوان این کلاس ESL  و معلم این کلاس هم باید مدرک تدریس ESL  داشته باشد. به این مدرک، مدرک زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم می گویند.

 

EFL  چیست؟

وقتی شخصی که زبان مادری اش انگلیسی نیست و در یک کشور غیر انگلیسی زبان زندگی می کند، بخواهد مهارت زبان انگلیسی خود را تقویت کند باید به کلاس های زبان انگلیسی با عنوان EFL برود. حال معلمی که می خواهد انگلیسی را به افراد غیر انگلیسی زبان تدریس کند باید مدرک تدریس TEFL داشته باشد. دوره ی TEFL حداقل 100 ساعت طول می کشد.

 

الزامات شغلی تدریس انگلیسی برای فارغ التحصیلان تمام رشته ها

اگر مدرک لیسانس دارید اما هیچ مدرک رسمی تدریس یا تجربه ی تدریس قبلی را ندارید، برای گرفتن گواهینامه ی TEFL باید اقدام کنید. به عنوان مثال با داشتن مدرک لیسانس و گواهینامه TEFL ، می توان به تدریس زبان انگلیسی در چین ، کره جنوبی یا ژاپن پرداخت. در ادامه کشور  را به عنوان مثالی برای شما می آوریم.

تدریس زبان انگلیسی در خارج از ایران

موقعیت های شغلی بسیاری برای مدرسان زبان انگلیسی در کشور  وجود دارد. برای تدریس معلم به یک مدرک لیسانس، حداقل 2 سال سابقه ی کار تدریس و مدرک  TEFL یا برابر با آن نیاز دارد

منبع: هرمس (با اندکی ویرایش)

 

TOP